dinsdag 4 januari 2011

Ding 23 Evaluatie

Tja, 23 dingen… Om nu te zeggen dat ik er heel enthousiast over ben geworden, nee. Maar dat had niemand verwacht, toch? Ik vind de 23 ‘dingen’ typisch Amerikaans: commercieel, egoïstisch en weinig sociaal, hoezeer men ook het tegenovergestelde beweert.

Maar dat betekent niet, dat ik alle ‘dingen’ onzinnig en nutteloos vind. In tegendeel, een mix van blogs, twitter, facebook en chat zou voor de bibliotheek een krachtig communicatiemiddel met zijn ‘gebruikers’ kunnen zijn. Dat vereist overigens wel een herbezinning in de manier waarop wij als bibliotheek willen omgaan met onze klanten én een herverdeling van de middelen. Een deel van de 2.0 inhoud zou op landelijk/provinciaal niveau moeten worden ingevuld want dat is voor een (basis)bibliotheek alleen niet te doen. En op die niveaus laat men nogal eens de bal vallen. Schijnbaar zijn de eigen belangen daar belangrijker dan die van de branche. Zolang men op die niveaus niet beter samenwerkt en tot een coherente strategie weet te komen, kan de ‘werkvloer’ slechts een incidenteel en lokaal succesje bereiken.

Een ander gevaar voor ‘Bibliotheek 2.0’ is het digibetisme onder bibliotheekmedewerkers. Velen zijn nog altijd onbekend met de (on)mogelijkheden van de computer en het web en dat moet veranderen wil de bibliotheek ook in de 21e eeuw bestaansrecht houden. Daarom iedereen binnenkort aan de eerste cursus informatica!

Mijn ideaalbeeld van onze bibliotheek is er een van een organisatie met digitaal vaardige mensen die, gesteund en gevoed met initiatieven en informatie van provinciaal en landelijke niveau, de bibliotheek in de echte en virtuele wereld neer kunnen zetten als een gids in een steeds ingewikkelder wordende wereld. Kennis is macht en veel van de benodigde kennis is op het web te vinden, maar je moet het wel weten te vinden. Daar ligt een belangrijke taak voor de bibliotheek. Venceremos!

9 opmerkingen:

  1. Zo L, je hoorde het misschien al, ik keek even op je blog. Ik ga me alvast voorbereiden op een cursus informatica.
    Mag ik je feliciteren met het behalen van de eindstreep?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn een paar stevige standpunten, maar dat ben ik inmiddels van je gewend. We zijn het wat web 2.0 betreft over een groot aantal zaken oneens, maar met je slotconclusie in de laatste alinea kan ik het zeker eens zijn. De digithecaris als gids in de wereld van de media is een basisfunctie van de bibliotheek. En dat daar behoefte aan was bewezen Klaas, Vivianne en Bernadette wel met hun reizende mediabar.
    Gefeliciteerd met het halen van de eindstreep.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat te doen met 23 dingen staat er boven je blog,nou bij jou was dat beetpakken er op kauwen en het veelal weer uitspugen: vind ik niet lekker!
    Vergeef me de metafoor!

    Maar ik heb genoten van je uitgesproken meningen, er schuilt een blogger in jou, dus ik hoop echt dat je blijft schrijven.

    Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Allen dank voor de felicitaties. Een ‘loden last’ is van mijn schouders gevallen en eindelijk kan ik mijn volledige aandacht weer richten op het ‘echte werk’.

    In een blog moet je naar mijn mening niet naar de nuance zoeken maar chargeren. Het is wit of het is zwart. Er is al genoeg grijs op de wereld. Wie zich daaraan heeft gestoord, mijn excuses. Offline ben ik best aardig, zeggen ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Extra dienstmededeling:
    1. dat is waar!
    2. dat is waar
    3. dat is waar

    BeantwoordenVerwijderen
  6. GEFELICITEERD Zo dat was dat en nu ........

    Ik heb genoten van je blog dus maar je heb ook andere dingen tedoen die veeel belangrijker zijn als een blog schrijven dus tot dan of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Van harte gefeliciteerd! Ik begrijp hoe je je voelt, ook ik voel mijzelf een stuk lichter zonder die molensteen om mijn nek!
    Nu maar lekker genieten van je vrije tijd zonder 23Dingen verplichtingen! Of ga je ook nog de laatste zeven Dingen doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. eerlijk gezegd was ik verbaast ,maar gefeliciteerd toch gedaan lekker je mening kunnen spuien voelt goed denk ik ,daar is je blog toch ook handig voor,wens je een prettig weekend en tot maandag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van harte gefeliciteerd,knap dat je het ondanks je bedenkingen toch afgemaakt heb.

    BeantwoordenVerwijderen